Podatki oraz księgowość w czasie zawieszenia spółki z o.o.

ZnamyPrawo.pl - Poznaj swoje prawa i obowiązki dotyczące SpółekArtykułyPodatki oraz księgowość w czasie zawieszenia spółki z o.o.
Podatki oraz księgowość w czasie zawieszenia spółki z o.o.Podatki oraz księgowość w czasie zawieszenia spółki z o.o.Podatki oraz księgowość w czasie zawieszenia spółki z o.o.
lip
14
2023

Składając wniosek o zawieszenie spółki z o.o. powstaje pytanie co z kwestiami podatkowymi oraz księgowością podczas okresu zawieszenia spółki. Lepiej poznać swoje prawa i obowiązki, niż narazić się na konsekwencje ze strony ,,Fiskusa’’.

Podatki podczas zawieszenia spółki z o.o.

Za okres zawieszenia spółka z o.o.:

-nie wpłaca zaliczek na podatek dochodowy.

-nie składa deklaracji VAT.

-nie składa rocznych zeznań w podatku dochodowym.

-nie składa sprawozdania finansowego (bilansu i rachunku wyników)

Księgowość podczas zawieszenia spółki z o.o.

Jeżeli działalności spółki została zawieszona podczas całego roku obrotowego, to prowadzenie ksiąg rachunkowych nie jest konieczne.

W przypadku zawieszenie działalności spółki z o.o. w czasie trwania roku obrotowego powstaje wymóg zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok obrotowy i sporządzenie sprawozdania finansowego.

W trakcie zawieszenia nie wolno: prowadzić działalności gospodarczej oraz osiągać bieżących przychodów.

Czynności podejmowane w trakcie zawieszenia

Podczas zawieszenia można, a czasem wręcz należy podjąć czynności związane z zawieszoną działalnością spółki z o.o., a w szczególności:

1. Przyjmować należności powstałe przed okresem zawieszeniem np., należności powstałe z tytułu dostawy, z dystrybucji towaru lub z tytułu świadczonych przed zawieszeniem usług.

2. Osiągać przychody finansowe z czynności sprzed zawieszenia spółki z o.o.

3. Zbywać własne środki trwałe i wyposażenie np. sprzęty produkcyjne, meble.

4. Regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem – np. w przypadku spłaty zawartych kredytów, umów.

5. Wykonywać czynności niezbędne do zachowania przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów – np. płatność rat leasingu samochód, opłat za utrzymanie strony internetowej, płatność czynszu za posiadany lokal. Czynności te muszą mieć niezbędny oraz obiektywny charakter, a nie mieścić się subiektywnym odczuciu osób prowadzących spółkę z o.o.Takie typu wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych, ale dopiero w momencie wznowienia działalności w pierwszym okresie rozliczeniowym.

Amortyzacja w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z ustawą o PIT amortyzacji nie podlegają, składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność np. jeżeli zawieszenie działalności nastąpiło 16 czerwca, to składniki nie podlegają amortyzacji od 1 lipca.

Przerwa w amortyzacji trwa do końca miesiąca, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej np. w przypadku wznowienia działalności spółki z o.o. w czerwcu – przerwa w amortyzacji trwa do końca czerwca.

Kategoria: Artykuły • 2023-07-14