Składając wniosek o zawieszenie spółki z o.o. powstaje pytanie co z kwestiami podatkowymi oraz księgowością podczas okresu zawieszenia spółki. Lepiej poznać swoje prawa i obowiązki, niż narazić się na konsekwencje ze strony ,,Fiskusa’’.
Podatki podczas zawieszenia spółki z o.o.
Za okres zawieszenia spółka z o.o.:
-nie wpłaca zaliczek na podatek dochodowy.
-nie składa deklaracji VAT.
-nie składa rocznych zeznań w podatku dochodowym.
-nie składa sprawozdania finansowego (bilansu i rachunku wyników)
Księgowość podczas zawieszenia spółki z o.o.
Jeżeli działalności spółki została zawieszona podczas całego roku obrotowego, to prowadzenie ksiąg rachunkowych nie jest konieczne.
W przypadku zawieszenie działalności spółki z o.o. w czasie trwania roku obrotowego powstaje wymóg zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok obrotowy i sporządzenie sprawozdania finansowego.
W trakcie zawieszenia nie wolno: prowadzić działalności gospodarczej oraz osiągać bieżących przychodów.
Czynności podejmowane w trakcie zawieszenia
Podczas zawieszenia można, a czasem wręcz należy podjąć czynności związane z zawieszoną działalnością spółki z o.o., a w szczególności:
1. Przyjmować należności powstałe przed okresem zawieszeniem np., należności powstałe z tytułu dostawy, z dystrybucji towaru lub z tytułu świadczonych przed zawieszeniem usług.
2. Osiągać przychody finansowe z czynności sprzed zawieszenia spółki z o.o.
3. Zbywać własne środki trwałe i wyposażenie np. sprzęty produkcyjne, meble.
4. Regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem – np. w przypadku spłaty zawartych kredytów, umów.
5. Wykonywać czynności niezbędne do zachowania przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów – np. płatność rat leasingu samochód, opłat za utrzymanie strony internetowej, płatność czynszu za posiadany lokal. Czynności te muszą mieć niezbędny oraz obiektywny charakter, a nie mieścić się subiektywnym odczuciu osób prowadzących spółkę z o.o. — Takie typu wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych, ale dopiero w momencie wznowienia działalności w pierwszym okresie rozliczeniowym.
Amortyzacja w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z ustawą o PIT amortyzacji nie podlegają, składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność np. jeżeli zawieszenie działalności nastąpiło 16 czerwca, to składniki nie podlegają amortyzacji od 1 lipca.
Przerwa w amortyzacji trwa do końca miesiąca, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej np. w przypadku wznowienia działalności spółki z o.o. w czerwcu – przerwa w amortyzacji trwa do końca czerwca.